index/     nauka/     szkoła Janka/     publikacje/     naturalna metoda.../

 

Naturalna metoda poznawania Go

Zalety Naturalnej Metody poznawania Go


        Opisana metoda w całkowicie naturalny sposób prowadzi od zwykłego zabijania kamieni (Atari-Go) do normalnego Go. Pozwala dużej grupie dzieci, bez względu na wiek i różnice wieku razem poznawać Go, wspólnie rywalizować i przyjaźnić się. Narastające w trakcie kolejnych lekcji różnice umiejętności nie przeszkadzają w kontynuowaniu wspólnej nauki.
        Uczące się dzieci nie muszą pokonywać żadnych barier związanych z często trudno dla nich zrozumiałymi regułami i pojęciami, a związany z tym brak stresu (który pojawia się zawsze przy poznawaniu nowych, trudnych dla uczącego się wiadomości) pozwala na swobodne i twórcze myślenie.
        W wyniku stosowania metody dzieci za całkowicie naturalne przyjmują, iż terytorium którego wielkość de facto decyduje o wyniku gry, nie jest wartością samą w sobie. Najczęściej dobrze rozumieją, że terytorium jest wynikiem walki grup kamieni : słabe, łatwe do zaatakowania grupy generują niewielkie terytoria, silne grupy mogą być podstawą do powstania dużych, wygrywających obszarów.
        Nauczyciel prowadzący zajęcia nie musi być doświadczonym graczem czy instruktorem (w tradycyjnym znaczeniu tego słowa) Go. Do prowadzenia lekcji wystarczają mu podstawowe wiadomości i umiejętności7).

Podsumowanie.


        "Każda droga prowadząca do celu jest dobra" - to powiedzenie w pewnym sensie jest słuszne w odniesieniu do uczenia dzieci Go. Każdy sposób dzięki któremu udaje się nam nauczyć dzieci grać w Go jest dobry. Jednakże, mogąc wybierać między różnymi metodami, powinniśmy zawsze wybierać drogę lepiej i szybciej wiodącą do celu.
        Naturalna metoda poznawania Go z założenia dostosowana jest do nauczania grupowego. Można ją oczywiście zmodyfikować tak, aby mogła służyć do nauki pojedynczych osób, straci jednak w ten sposób wiele ze swoich zalet. W takim wypadku najlepszą wydaje się wspomniana w części II metoda wykorzystująca do nauki mniejszą planszę.
        Do nauczania co najmniej kilku osób jednocześnie naturalna metoda opisana powyżej z całą pewnością jest najlepsza. Można jej oczywiście zarzucić, że koncentruje się tylko na nauczeniu dzieci podstaw gry i całkowicie pomija dalszy rozwój dzieci jako graczy Go. Nikt nie może jednak zaprzeczyć, że właśnie ten początkowy etap nauki jest decydujący. Ma wpływ na zainteresowanie dzieci grą, dobre ugruntowanie elementarnych technik i umiejętności oraz, co najważniejsze, wykształca prawidłowe rozumienie Go8). Dopiero na tak solidnej podstawie można skutecznie rozwijać bardziej zaawansowane umiejętności.
        Jako uzupełnienie Naturalnej Metody i jednocześnie zakończenie cyklu szkolenia organizujemy (Polskie Stowarzyszenie Go, począwszy od 1999 r.) kilkudniową Letnią Szkołę Go dla Dzieci. Zajęcia szkoły polegają głownie na doskonaleniu umiejętności technicznych (w trakcie zajęć dzieci rozwiązują dużą ilość uszeregowanych według stopnia trudności problemów, pod kierunkiem nauczycieli dyskutują wybrane joseki) oraz na praktycznej grze dzieci, zarówno między sobą jak i z nauczycielami.
        Obserwacja ewolucji rozumienia Go na drodze Naturalnej Metody, fakt samodzielnego ODKRYWANIA współczesnego Go przez osoby znające początkowo jedynie reguły zabijania kamieni, można przy okazji potraktować jako wynik niezamierzonego eksperymentu potwierdzającego jedną z możliwych dróg powstania i rozwoju Go.
        Uważam też, że sposób rozumienia terytorium przez absolwentów Naturalnej Metody oraz moment uznawany przez nich za naturalny koniec gry można potraktować za głos w dyskusji nad ujednoliceniem reguł Go.

    index/     nauka/     szkoła Janka/     publikacje/     naturalna metoda.../