Ko (wieczność)
Teraz przedstawię kolejna regułę zwaną Ko, co po japońsku znaczy wieczność.
Jest to ostatnia reguła do zapamiętania. Jeśli przeczytasz tą stronę, to będziesz znał wszystkie reguły Go.
Zrozumienie idei Ko jest nieco trudniejsze niż dotychczas poznanych zasad.
Powodzenia!
* Biały nie może tutaj odpowiedzieć.
|
Jeden biały kamień jest w Atari. Zabij go!
Zrobiłeś to? Więc teraz spójrz uważnie na planszę.
Zwróć uwagę, że czarny kamień, który właśnie położyłeś jest w Atari!
Wygląda na to, że biały może go zabić...
Co by się stało, gdyby biały to uczynił?
Na planszy powstała by pozycja identyczna jak dwa ruchy wcześniej.
Zatem czarny i biały mogą zabijać sobie wzajemnie jeden kamień bez końca!
Dlatego ruchy, które powodują powtórzenie się sytuacji na planszy są zabronione.
Ta reguła zwana jest Ko (wieczność).
Na powyższej planszy możesz wykonywać również ruchy białego.
Spróbuj zatem odbić czarny kamień w środku.
Zobaczysz wtedy informację - Illegal(Ko).
|
Czy białe kiedykolwiek zdobędą czarny kamień?
Mogą, ale wpierw muszą zagrać gdzie indziej.
W ten sposób stworzą na planszy inną sytuację. Zatem
możesz z powrotem zabrać kamień w ko, jeżeli najpierw zagrasz gdzie indziej
Wykonaj jakikolwiek ruch białych na planszy powyżej.
I w ten sam sposób ruch czarnych.
Teraz znowu jest ruch białych. I teraz biały może zabrać czarny kamień.
Spokojnie możesz to uczynić na planszy powyżej.
Teraz kolej czarnego. Jednakże nie może on znowu wziąć białego natychmiast.
Proszę, sprawdź na planszy. Zobaczysz informację - Illegal(Ko).
Może on wziąć ponownie kamień dopiero wówczas, gdy wpierw postawi kamień w inne miejsce, tak jak zrobił to biały.
Na powyższej planszy możesz wykonywać ruchy i białego i czarnego.
Trenując na niej zrozum proszę koncepcję zakazującej powtórzeń reguły Ko.
Możesz cofnąć ruch przez naciśnięcie przycisku undo.
|
A jak wygląda Ko w prawdziwej walce?
Spójrz na lewo. Pięć czarnych kamieni w lewym górnym rogu jest prawie martwych.
Najpierw zabierz biały kamień grając w E8.
Rozpoczęło się Ko!
Pięć białych kamieni jest teraz w niebezpieczeństwie, a białe nie mogą wziąć czarnego
kamienia grając D8 ponieważ zabrania tego reguła Ko.
Grają zatem taki ruch, którego czarne nie mogą zignorować - w E2.
Taki ruch nazywany jest groźbą Ko.
Ponieważ osiem czarnych kamieni zginęłoby po zignorowaniu tej groźby, czarne niechętnie
grają w E1.
Teraz białe mogą wziąć kamień w Ko grając w D8
W tej sytuacji czarne znajdują groźbę dla białych w B4.
Jeżeli białe odpowiedzą w A4, czarne wezmą ponownie kamień w Ko
grając w E8
Tak wygląda w czasie partii granie Ko.
|
To Ko zakończy się zabiciem pięciu kamieni na górze planszy, gdy jeden z przeciwników
nie odpowie na ruch w inne miejsce.
Dla przegranego utrata pięciu kamieni jest naprawdę duża.
W zamian otrzymuje jednak dwa kolejne ruchy w innej części planszy
i może tam dużo zyskać.
Ważną rzeczą jest: wygrać Ko, znaleźć groźbę - miejsce, gdzie możesz dużo zyskać
robiąc 2 kolejne ruchy. Jeżeli przeciwnik pozwoli, kontynuuj Ko. Jeżeli zignoruje
groźbę, możesz wykonać dwa kolejne ruchy, podczas gdy przeciwnik wygrywa Ko.
Granie Ko jest trudne, ponieważ Ko wywołuje wiele strategicznych posunięć na całej planszy.
Dla początkujących, najważniejsze do zapamiętania jest to, że ruchy, które powodują powstanie
na planszy tej samej sytuacji są zabronione..
Ta animacja została grzecznościowo udostępniona przez Daniela Dheaud.
To właśnie zasada Ko nie dopuszcza, aby taka sytuacja się przydarzyła.
Ko nie jest właściwie zasadą restrykcyjną, a niewątpliwie czyni grę bardziej ekscytującą.
|