index/     ranking/     lista PSG/     gry internetowe/

marzec.2004

Regulamin systemu promocyjnego
Polskiego Stowarzyszenia Go

  1. System promocyjny jest obligatoryjny dla wszystkich członków Polskiego Stowarzyszenia Go o sile co najmniej 6 kyu. Pozostali gracze mogą również być włączeni do systemu.
  2. Gracze objęci systemem promocyjnym obowiązani są zgłaszać do wszelkich turniejów swoją aktualną siłę wynikającą z systemu.
  3. Do systemu zalicza się według tabeli punktacji wszystkie gry turniejowe oraz gry "umówione", to znaczy takie, które obaj gracze uznają za poważne i zgłoszą prowadzącemu system. Gry umówione można rozgrywać jedynie z partnerem objętym systemem promocyjnym, tylko z handicapem wynikającym z różnicy siły i tylko wtedy, gdy gra ta mieści się w tabeli punktacji dla obu graczy. Z jednym partnerem nie można rozegrać więcej niż dwie aktualnie liczone do punktacji gry umówione, chyba że siła któregoś z graczy ulegnie zmianie. (w takim przypadku dopuszczalna jest gra z handicapem wynikającym z poprzedniej różnicy siły).
    1. Do systemu zalicza się gry, które zostaną zgłoszone prowadzącemu system nie później niż 3 dni po ich rozegraniu, lub nie później niż 3 dni po zakończeniu turnieju. W uzasadnionych przypadkach prowadzący system może zaliczyć gry zgłoszone w terminie późniejszym. Wyniki turniejów należy przekazywać w pliku w formacie spełniającym warunki wymagane do ratingu EGF, albo w postaci pliku stanowiącego zapis stanu turnieju w programie MacMahon. Po uzgodnieniu z prowadzącym system można przekazywać dane w innym formacie.
    2. Do systemu zalicza się gry z turniejów zagranicznych oraz z gry turniejów krajowych uznanych przez PSG lub przez prowadzącego system. Gry z turniejów niespełniających tych warunków są traktowane jak gry umówione.
    3. Do systemu zalicza się gry, w których minimalny czas na gracza wynosi co najmniej 30 minut i co najmniej 10 sekund byo-yomi. Uwzględniane są także gry bez limitu czasu.
  4. Graczom kyu do każdej rozegranej partii dodaje się premię punktową w wysokości równej sile gry wyrażonej w kyu, tak jednak, aby łączny wynik za partię przegraną nie był dodatni.
  5. Wprowadza się pojęcie "minimalnej liczby gier". Oznacza to, że w aktualnej punktacji uwzględnia się najkorzystniejszy wynik uzyskany z liczby gier równej lub większej od tej "minimalnej liczby gier". Minimalna liczba gier wynosi:
  6. < 1 kyu 10
    dla 1 kyu 15
    dla 1 dan 15
    dla 2 dan 20
    dla 3 dan 25
    dla 4 dan 30
    dla 5 dan 40
    dla 6 dan 50
  7. Do awansu w obrębie kyu wymagane jest zdobycie co najmniej 100 punktów z minimalnej liczby gier, albo 135 punktów z mniejszej liczby gier. Normy punktowej nie uznaje się, jeżeli jej uzyskanie nastąpiło w wyniku przegranej gry umówionej.
  8. Do awansu na 1 dan lub wyżej należy zdobyć następującą liczbę punktów z minimalnej liczby gier:
  9. Awans na Liczba punktów
    1 dan +110
    2 dan +120
    3 dan +130
    4 dan +140
    5 dan +150
    6 dan +160
    7 dan +170
  10. Do awansu wymagane jest spełnienie następujących warunków:
    1. Gracze o sile od 30 kyu do 21 kyu są rejestrowani w systemie bez obliczania punktów. O ich awansie decyduje nauczyciel lub osoba prowadząca system.
    2. W przypadku graczy o sile co najmniej 20 kyu awans następuje automatycznie po uzyskaniu wymaganej liczby punktów. W uzasadnionych przypadkach osoba prowadząca system może awansować gracza mimo niespełnienia tych warunków.
    3. W przypadku graczy o sile poniżej 6 kyu nauczyciel może awansować gracza mimo braku wymaganej liczby punktów, jednak nie wyżej niż na 6 kyu.
    4. W przypadku graczy o sile poniżej 7 kyu nauczyciel może - w uzgodnieniu z osobą prowadzącą system - wstrzymać awans gracza; awans na 6 kyu następuje już automatycznie.
    5. W przypadku graczy o sile co najmniej 6 kyu do dalszego awansu konieczne jest uzyskanie normy punktowej z równoczesnym osiągnięciem w rankingu EGF wyniku równego co najmniej limitowi obniżki na niższy stopień (jak w pkt. 9) powiększonemu o 20 punktów.
  11. Raz do roku dokonuje się automatycznej weryfikacji aktualnej siły graczy. Weryfikacja polega na obniżeniu aktualnej siły do siły wynikającej z rankingu Europejskiej Federacji Go (EGF) według stanu na 31 sierpnia. Weryfikacją są objęci wszyscy gracze powyżej 6 kyu, a siła nie może ulec obniżce poniżej 6 kyu. Limity obniżki wynoszą:
  12. Ranking EGF Obniżka na
    2630 6 dan
    2530 5 dan
    2430 4 dan
    2330 3 dan
    2230 2 dan
    2130 1 dan
    2030 1 kyu
    1930 2 kyu
    1830 3 kyu
    1730 4 kyu
    1630 5 kyu
    1530 6 kyu
    Osoba prowadząca system może obniżyć siłę gry:
    1. po uzgodnieniu z graczem - w przypadku osiągania słabych wyników, lub
    2. po uzgodnieniu z nauczycielem - w przypadku graczy o sile poniżej 5 kyu.
  13. Po awansie lub obniżce konto gracza zeruje się i punkty gromadzi się od nowa. Do czasu rozegrania pierwszej gry z nową siłą, w celu ustalenia kolejności na liście promocyjnej przyjmuje się, że gracz ma -50 punktów z minimalnej liczby gier.
  14. Kolejność graczy na liście promocyjnej ustala się następująco:
    1. według malejącej siły gry,
    2. według malejącego wyniku z minimalnej liczby gier,
    3. według malejącego ostatniego najlepszego wyniku większego od zera,
    4. według malejącej liczby gier w punkcie b,
    5. według malejącej liczby gier w punkcie c,
    6. według rankingu EGF.
  15. Siłę graczy wchodzących do systemu promocyjnego lub po przerwie dłuższej niż 13 miesięcy zatwierdza osoba prowadząca system.
  16. System prowadzi osoba wyznaczona przez Zarząd PSG.
Tabela punktacji
należny
handicap
handicap, z jakim rozgrywano partię
+3 +2 +1 0 -1 -2 -3
+5 +10 0                        
+4 +10 - 5 +20 0 +35 0 +30 0            
+3 +10 -15 +20 -10 +35 - 5 +35 0            
+2 0 -15 +20 -25 +35 -15 +35 -10 +30 0        
+1     + 5 -25 +30 -30 +35 -25 +30 -15 +20 0    
0     0 -25 +15 -30 +25 -35 +30 -30 +20 -10    
-1         + 5 -30 +10 -35 +15 -35 +15 -15    
-2             0 -35 + 5 -35 +10 -15    
-3             0 -35 0 -35 0 -15 + 5 -10
+ oznacza, że gracz otrzymał (lub powinien otrzymać) handicap
W przypadku jigo sumuje się liczbę punktów z danej rubryki

Zgodnie z decyzją Zarządu, system PSG prowadzi Krzysztof Grabowski,
ul. Dunikowskiego 3/40, 02-784 Warszawa, tel. (22) 643-55-89, e-mail: kgrab@astercity.net


Przykład ustalenia wyniku:

Partia powinna być grana z handicapem 2 kamieni, rozgrywano ją bez handicapu (z komi)

Gracz słabszy: Bierzemy punkty z przecięcia wiersza +2 i kolumny 0
wygrana: +35 przegrana: -10 jigo: +25 (35 - 10)
Gracz silniejszy: Bierzemy punkty z przecięcia wiersza -2 i kolumny 0
wygrana: 0 przegrana: -35 jigo: -35 (0 - 35)

Opis listy promocyjnej

  1. Dla każdego gracza podawane są dwie pary liczb. Pierwsza para zawiera liczbę partii uwzględnianych w rankingu zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 6 (minimalna liczba partii) oraz wynik punktowy.
    Druga para zawiera najlepszy ostatnio uzyskany wynik dodatni. Jest to istotne przy awansie opisanym w punkcie 8 (dotyczy awansów w obrębie kyu). Dla pozostałych graczy ma to znaczenie jedynie informacyjne.
  2. W ostatniej kolumnie podawane są punkty postępu. Przyznawane są one za każdy awans i ulegają stopniowemu obniżeniu. Ponieważ obecnie nie są one uwzględniane do klasyfikacji, nie opisuję ich szczegółowo.
  3. W przypadku graczy, których aktualna siła jest niższa od posiadanego tytułu, w ostatniej kolumnie podawany jest ten tytuł (czyli najwyższa siła osiągnięta kiedykolwiek w rankingu).
    index/     ranking/     lista PSG/     gry internetowe/