marzec.2004
Regulamin systemu promocyjnego Polskiego Stowarzyszenia Go
- System promocyjny jest obligatoryjny dla wszystkich członków Polskiego Stowarzyszenia Go o sile co najmniej 6 kyu. Pozostali gracze mogą również być włączeni do systemu.
- Gracze objęci systemem promocyjnym obowiązani są zgłaszać do wszelkich turniejów swoją aktualną siłę wynikającą z systemu.
- Do systemu zalicza się według tabeli punktacji wszystkie gry turniejowe oraz gry "umówione", to znaczy takie, które obaj gracze uznają za poważne i zgłoszą prowadzącemu system. Gry umówione można rozgrywać jedynie z partnerem objętym systemem promocyjnym, tylko z handicapem wynikającym z różnicy siły i tylko wtedy, gdy gra ta mieści się w tabeli punktacji dla obu graczy. Z jednym partnerem nie można rozegrać więcej niż dwie aktualnie liczone do punktacji gry umówione, chyba że siła któregoś z graczy ulegnie zmianie. (w takim przypadku dopuszczalna jest gra z handicapem wynikającym z poprzedniej różnicy siły).
- Do systemu zalicza się gry, które zostaną zgłoszone prowadzącemu system nie później niż 3 dni po ich rozegraniu, lub nie później niż 3 dni po zakończeniu turnieju. W uzasadnionych przypadkach prowadzący system może zaliczyć gry zgłoszone w terminie późniejszym. Wyniki turniejów należy przekazywać w pliku w formacie spełniającym warunki wymagane do ratingu EGF, albo w postaci pliku stanowiącego zapis stanu turnieju w programie MacMahon. Po uzgodnieniu z prowadzącym system można przekazywać dane w innym formacie.
- Do systemu zalicza się gry z turniejów zagranicznych oraz z gry turniejów krajowych uznanych przez PSG lub przez prowadzącego system. Gry z turniejów niespełniających tych warunków są traktowane jak gry umówione.
- Do systemu zalicza się gry, w których minimalny czas na gracza wynosi co najmniej 30 minut i co najmniej 10 sekund byo-yomi. Uwzględniane są także gry bez limitu czasu.
- Graczom kyu do każdej rozegranej partii dodaje się premię punktową w wysokości równej sile gry wyrażonej w kyu, tak jednak, aby łączny wynik za partię przegraną nie był dodatni.
- Wprowadza się pojęcie "minimalnej liczby gier". Oznacza to, że w aktualnej punktacji uwzględnia się najkorzystniejszy wynik uzyskany z liczby gier równej lub większej od tej "minimalnej liczby gier". Minimalna liczba gier wynosi:
< 1 kyu | 10 |
dla 1 kyu | 15 |
dla 1 dan | 15 |
dla 2 dan | 20 |
dla 3 dan | 25 |
dla 4 dan | 30 |
dla 5 dan | 40 |
dla 6 dan | 50 |
- Do awansu w obrębie kyu wymagane jest zdobycie co najmniej 100 punktów z minimalnej liczby gier, albo 135 punktów z mniejszej liczby gier. Normy
punktowej nie uznaje się, jeżeli jej uzyskanie nastąpiło w wyniku przegranej gry umówionej.
- Do awansu na 1 dan lub wyżej należy zdobyć następującą liczbę punktów z minimalnej liczby gier:
Awans na | Liczba punktów |
1 dan | +110 |
2 dan | +120 |
3 dan | +130 |
4 dan | +140 |
5 dan | +150 |
6 dan | +160 |
7 dan | +170 |
- Do awansu wymagane jest spełnienie następujących warunków:
- Gracze o sile od 30 kyu do 21 kyu są rejestrowani w systemie bez obliczania punktów. O ich awansie decyduje nauczyciel lub osoba prowadząca system.
- W przypadku graczy o sile co najmniej 20 kyu awans następuje automatycznie po uzyskaniu wymaganej liczby punktów. W uzasadnionych przypadkach osoba prowadząca system może awansować gracza mimo niespełnienia tych warunków.
- W przypadku graczy o sile poniżej 6 kyu nauczyciel może awansować gracza mimo braku wymaganej liczby punktów, jednak nie wyżej niż na 6 kyu.
- W przypadku graczy o sile poniżej 7 kyu nauczyciel może - w uzgodnieniu z osobą prowadzącą system - wstrzymać awans gracza; awans na 6 kyu następuje już automatycznie.
- W przypadku graczy o sile co najmniej 6 kyu do dalszego awansu konieczne jest uzyskanie normy punktowej z równoczesnym osiągnięciem w rankingu EGF wyniku równego co najmniej limitowi obniżki na niższy stopień (jak w pkt. 9) powiększonemu o 20 punktów.
- Raz do roku dokonuje się automatycznej weryfikacji aktualnej siły graczy. Weryfikacja polega na obniżeniu aktualnej siły do siły wynikającej z rankingu Europejskiej Federacji Go (EGF) według stanu na 31 sierpnia. Weryfikacją są objęci wszyscy gracze powyżej 6 kyu, a siła nie może ulec obniżce poniżej 6 kyu. Limity obniżki wynoszą:
Ranking EGF | Obniżka na |
2630 | 6 dan |
2530 | 5 dan |
2430 | 4 dan |
2330 | 3 dan |
2230 | 2 dan |
2130 | 1 dan |
2030 | 1 kyu |
1930 | 2 kyu |
1830 | 3 kyu |
1730 | 4 kyu |
1630 | 5 kyu |
1530 | 6 kyu |
Osoba prowadząca system może obniżyć siłę gry:
- po uzgodnieniu z graczem - w przypadku osiągania słabych wyników, lub
- po uzgodnieniu z nauczycielem - w przypadku graczy o sile poniżej 5 kyu.
- Po awansie lub obniżce konto gracza zeruje się i punkty gromadzi się od nowa. Do czasu rozegrania pierwszej gry z nową siłą, w celu ustalenia kolejności na liście promocyjnej przyjmuje się, że gracz ma -50 punktów z minimalnej liczby gier.
- Kolejność graczy na liście promocyjnej ustala się następująco:
- według malejącej siły gry,
- według malejącego wyniku z minimalnej liczby gier,
- według malejącego ostatniego najlepszego wyniku większego od zera,
- według malejącej liczby gier w punkcie b,
- według malejącej liczby gier w punkcie c,
- według rankingu EGF.
- Siłę graczy wchodzących do systemu promocyjnego lub po przerwie dłuższej niż 13 miesięcy zatwierdza osoba prowadząca system.
- System prowadzi osoba wyznaczona przez Zarząd PSG.
Tabela punktacji
należny handicap |
handicap, z jakim rozgrywano partię |
+3 | +2 | +1 | 0 | -1 | -2 | -3 |
+5 | +10 | 0 | | | | | | | | | | | | |
+4 | +10 | - 5 | +20 | 0 | +35 | 0 | +30 | 0 | | | | | | |
+3 | +10 | -15 | +20 | -10 | +35 | - 5 | +35 | 0 | | | | | | |
+2 | 0 | -15 | +20 | -25 | +35 | -15 | +35 | -10 | +30 | 0 | | | | |
+1 | | | + 5 | -25 | +30 | -30 | +35 | -25 | +30 | -15 | +20 | 0 | | |
0 | | | 0 | -25 | +15 | -30 | +25 | -35 | +30 | -30 | +20 | -10 | | |
-1 | | | | | + 5 | -30 | +10 | -35 | +15 | -35 | +15 | -15 | | |
-2 | | | | | | | 0 | -35 | + 5 | -35 | +10 | -15 | | |
-3 | | | | | | | 0 | -35 | 0 | -35 | 0 | -15 | + 5 | -10 |
+ oznacza, że gracz otrzymał (lub powinien otrzymać) handicap
W przypadku jigo sumuje się liczbę punktów z danej rubryki
Zgodnie z decyzją Zarządu, system PSG prowadzi Krzysztof Grabowski,
ul. Dunikowskiego 3/40, 02-784 Warszawa, tel. (22) 643-55-89, e-mail: kgrab@astercity.net
Przykład ustalenia wyniku:
Partia powinna być grana z handicapem 2 kamieni, rozgrywano ją bez handicapu
(z komi)
Gracz słabszy: Bierzemy punkty z przecięcia wiersza +2 i kolumny 0
wygrana: +35 |
przegrana: -10 |
jigo: +25 (35 - 10) |
Gracz silniejszy: Bierzemy punkty z przecięcia wiersza -2 i kolumny 0
wygrana: 0 |
przegrana: -35 |
jigo: -35 (0 - 35) |
Opis listy promocyjnej
-
Dla każdego gracza podawane są dwie pary liczb. Pierwsza para zawiera liczbę
partii uwzględnianych w rankingu zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 6
(minimalna liczba partii) oraz wynik punktowy.
Druga para zawiera najlepszy ostatnio uzyskany wynik dodatni. Jest to
istotne przy awansie opisanym w punkcie 8 (dotyczy awansów w obrębie kyu).
Dla pozostałych graczy ma to znaczenie jedynie informacyjne.
-
W ostatniej kolumnie podawane są punkty postępu. Przyznawane są one za
każdy awans i ulegają stopniowemu obniżeniu. Ponieważ obecnie nie są one
uwzględniane do klasyfikacji, nie opisuję ich szczegółowo.
-
W przypadku graczy, których aktualna siła jest niższa od posiadanego tytułu,
w ostatniej kolumnie podawany jest ten tytuł (czyli najwyższa siła
osiągnięta kiedykolwiek w rankingu).
|