WinIGC - obsługa programu

Obsługa programu odbywa się z poziomu trzech okien: terminala (Terminal), zestawień (List Window) i gry (Board Window). Większość czynności dostępna jest poprzez paski nażędzi, tak, iż nie musimy wpisywać komend z okna terminala.

Okno terminala:

Korzystając z okna terminal pamiętać należy, iż wszystkie komendy i nazwy uwzględniają wielkość liter. Dlatego też gracz Slawek to zupełnie ktoś inny niż gracz slawek a komenda Register nie zostanie przyjęta (powinno być : register).

Okno terminala składa się z kilku części. Największa z nich to obszar, w którym wyświetlane są komunikaty i informacje z serwera, nazwijmy go po prostu oknem terminala. Poniżej mamy do wyboru dwie zakładki: All i Talks.

Wybranie zakładki All powoduje, iż w oknie terminala wyświetlane będą wszystkie informacje. Wybór zakładki Talks powoduje, iż w oknie terminala pojawiać się będą tylko informacje wygenerowane przez innych użytkowników za pomocą komend Tell i Shout.

Poniżej mamy trzy ikony sterujące dla odmiany sposobem wprowadzania danych na serwer:

Pierwsza ikona (Send Command) włącza podstawowy tryb terminala. W trybie tym wysyłamy komendy pozwalające na zmianę ustawień, rozmowy, obsługę poczty wewnętrznej itp. Z tego poziomu możemy uzyskać dostęp do wszystkich funkcji serwera za pomocą odpowiednich komend.

Druga ikona (Shouts) wysyła wszystko co wpiszemy w linii komend jako treść widoczną w oknie terminala dla wszystkich użytkowników.

Trzecia ikona pozwala na otwarcie rozwijanej listy jak poniżej:

Na liście tej znajdować się będą wszyscy gracze zaznaczeni przez nas wcześniej w oknie zestawień oraz ci, którzy zwrócili się do nas za pomocą komendy tell. Wciśniecie tej ikony automatycznie sprawia, iż wszystko co wpiszemy w linii komend wysyłane jest tylko do wybranej osoby.

Ostatnia ikona (Auto Set Talker) pozwala na wprowadzenie trybu automatycznego ustawiania rozmówcy. Oznacza to, iż tekst wpisywany w linii komend wysyłany będzie do ostatnio zaznaczonej w oknie zestawień osoby lub do osoby, która jako ostatnia komunikowała się z nami za pomocą komendy tell.

Okno zestawień (List Window)

W zależności od serwera z którym się łączymy okno zestawień może wyglądać nieco inaczej (różnice są kosmetyczne) i różna także być może ilość lub rodzaj otrzymywanych informacji.

Zacznijmy od przyjrzenia się oknu serwera WING (zakładka User):

W górnej części okna znajdują się nagłówki:

Name: nazwa gracza

Rank: jego siła gry

Idle: czas przez jaki gracz nie wykonała żadnej czynności

Win: ilość wygranych gier

Loss: ilość przegranych gier

Observe: numer gry, którą gracz ewentualnie obserwuje

Play: numer gry, w której gracz uczestniczy

Status: X- nie przyjmuje zaproszenia do gry, !- szuka chętnego do gry, 9 – gracz akceptuje gry na maksimum 9 handicapach

Language: J – japoński, E- angielski

Country: kraj, z którego gracz pochodzi według adresu e-mail

Info: informacje dodatkowe o graczu
 
 

W lewym dolnym rogu wyświetlana jest informacja szczegółowa o graczu. Informację szczegółową uzyskujemy po zaznaczeniu danego gracza i kliknięciu prawym klawiszem myszki. Pojawi się menu z którego wybieramy stats. Ciąg ‘o’ (wygrana) i ‘x’ (przegrana) informujący o rezultatach ostatnich gier dostępny jest tylko na serwerze WING

Inne zakładki:

Who – wyświetla listę graczy wybranych za pomocą komendy who

Games – wyświetla rozgrywane gry

Result – wyniki wybranego gracza lub lista wyników ostatnio zakończonych gier

Bud – lista osób (znajomych lub osób nie lubianych)

Zaproszenie do gry

Wszystkie podstawowe operacje dostępne są za pomocą menu pojawiającego się po kliknięciu prawego klawisza myszy. W tym także zaproszenie do gry. Przed wysłaniem zaproszenia do gry w dobrym tonie jest nawiązanie rozmowy i sprawdzenie czy gracz, do którego wysłać chcemy zaproszenie ma ochotę na grę. Na serwerze IGS jest to niestety zwyczaj zanikający. W niektórych przypadkach brak odpowiedzi oznaczać może jedynie, iż dana osoba nie posługuje się językiem angielskim. W takim przypadku po prostu sprawdzamy czy przypadkiem nie ma zablokowanej możliwości zaproszenia go do gry (znak X w polu Status) i jeśli tak nie jest to wybieramy go z listy klikamy na niego prawym klawiszem i wybieramy Match z menu:

Pojawi się okno:
 


Opponent : osoba, którą zapraszamy do gry

You are: kolor jakim chcemy grać (black: czarny, white: biały)

Boadr size: rozmiar planszy (do wyboru 9, 13, 19)

Time: podstawowy czas gry
 

Gdy z kolei ktos zaprosi nas do gry pojawi się okno:


 
 

Byo yomi: czas w jakim musimy wykonać każde następne 24 ruchy (przekroczenie tego czasu powoduje przegraną przez czas).

Wybieramy ok. i u naszego partnera pojawi się okno:

Z lewej strony pojawiają osoby, które zapraszają nas do gry. Po prawej stronie mamy:

Accept: akceptujemy ofertę gry

Decline: odmowa zaproszenia do gry

Cancel: zamknięcie okna

Stats: informacja o graczu zaznaczonym w lewej części okna

Results: informacja o grach osoby zaznaczonej w lewej części okna

Stored: informacja o grach, które nie zostały zakończone przez osobę z lewej części okna. (jeśli jest to spora ilośc np. pow 4 oznaczać to może, iż osoba ta ma w zwyczaju przerywanie gry, którą przegrywa i nie pozwolenie na jej podliczenie – sugeruję nie grać z takimi osobami).

Poniżej znajdują się zakładki, otwarcie których pozwala na dostęp do informacji uzyskanych za pomocą powyższych poleceń.

Okno gry
 


 
 
 
 

Okno gry poza oczywiście planszą, posiada część informacyjną (prawa strona wyżej) i okno terminala (poniżej). Zakładki części informacyjnej pozwalają na wgląd we wszystkie informacje (All) oraz tylko na podgląd zegara (Clocks). Dostępne informacje to:

Black: Gracz grający czarnymi

White: Gracz grający białymi

Black Time: Czas pozostający w dyspozycji Czarnych

White Time: Czas pozostający w dyspozycji Białych

Elapsed Time: Łączny czas gry

Captured: Ilość jeńców (B- czarnych W białych)

Move#: Numer ruchu

Komi: Komi z jakim rozgrywana jest partia

Handicap: Handicap na jakim rozgrywana jest partia

Okno terminala ma dwie zakładki. Wybranie zakładki All daje nam normalne funkcje terminala, wybór zakładki Say powoduje, iż to co wpiszemy w linii komend (bez konieczności wpisywania tell lub znaku ‘.’) przekazane zostanie przeciwnikowi tak, iż pozostali użytkownicy serwera nie będą tego widzieć.
 

Opis pasków narzędzi:
 
  • Wczytanie uprzednio zachowanej gry w formacie SGF
  • Zapis bieżącej gry
  • Zapis bieżącej gry jako nowego pliku
  • Nowe połączenie
  • Przerwanie połączenia
  • Zapis skryptu
  • Odtwarzanie skryptu
  • Włącz/Wył. opacja “jestem nieobecny"
  • Automatyczne odtwarzanie gry
  • Pełny ekran
  • Otwórz okno terminala
  • Otwórz okno zestawień
  • Otwórz okno gry
  • Wł/wył opcję quiet
  • Wł/wył opcję shout (przy opcji wyłączonej nie będziemy słyszeć informacji typu shout)
  • Automatyczne przesyłanie gier na konto pocztowe
  • Wł/wył komentarze podczas innej gry
  • Zmiana opcji chatter
  • Zmiana opcji open. Jeśli opcja ta jest wyłączona nie można zaprosić Cię do gry
  • Zmiana opcji Looking – gdy włączona przy naszym imieniu w kol. Status pojawi się ‘!’
  • Otwórz pomoc

  •  

     
     
     
     
     

     


     
  • Nadaj osobie status neutralny
  • Nadaj osobie status przyjaciela
  • Nadaj osobie status ‘persona non grata’
  • Rozpocznij podliczanie partii
  • Odśwież okno

  •  

     
  • Odwróć planszę o 180 stopni
  • Pokaż opisy współrzędnych
  • Pokaż numery ruchów
  • Pokaż jeńców
  • Włącz duplikat planszy
  • Rozpocznij podliczanie wyniku
  • Pokaż poprzedni ruch
  • Pokaż następny ruch
  • Cofnij się o 10 ruchów
  • Przejdź 10 ruchów do przodu
  • Pokaż pierwszy ruch
  • Pokaż ostatni ruch
  • Przejdź do miejsca kliknięcia na planszy
  • Dodaj czas
  • Cofnij ruch w trakcie gry
  • Pass
  • Koniec usuwania martwych kamieni w trakcie podliczania partii
  • Odrocz partię
  • Poddaj part

  •