index/ gra w internecie/ rejestracja/ serwery/ etykieta/ | ||||||
WinIGC - obsługa programuObsługa programu odbywa się z poziomu trzech okien: terminala (Terminal), zestawień (List Window) i gry (Board Window). Większość czynności dostępna jest poprzez paski nażędzi, tak, iż nie musimy wpisywać komend z okna terminala. Okno terminal: Korzystając z okna terminal pamiętać należy, iż wszystkie komendy i nazwy uwzględniają wielkość liter. Dlatego też gracz Slawek to zupełnie ktoś inny niż gracz slawek a komenda Register nie zostanie przyjęta (powinno być : register). Okno terminala składa się z kilku części. Największa z nich to obszar, w którym wyświetlane są komunikaty i informacje z serwera, nazwijmy go po prostu oknem terminala. Poniżej mamy do wyboru dwie zakładki: All i Talks. Wybranie zakładki All powoduje, iż w oknie terminala wyświetlane będą wszystkie informacje. Wybór zakładki Talks powoduje, iż w oknie terminala pojawiać się będą tylko informacje wygenerowane przez innych użytkowników za pomocą komend Tell i Shout. Poniżej mamy trzy ikony sterujące dla odmiany sposobem wprowadzania danych na serwer: Pierwsza ikona (Send Command) włącza podstawowy tryb terminala. W trybie tym wysyłamy komendy pozwalające na zmianę ustawień, rozmowy, obsługę poczty wewnętrznej itp. Z tego poziomu możemy uzyskać dostęp do wszystkich funkcji serwera za pomocą odpowiednich komend. Druga ikona (Shouts) wysyła wszystko co wpiszemy w linii komend jako treść widoczną w oknie terminala dla wszystkich użytkowników. Trzecia ikona pozwala na otwarcie rozwijanej listy jak poniżej: Na liście tej znajdować się będą wszyscy gracze zaznaczeni przez nas wcześniej w oknie zestawień oraz ci, którzy zwrócili się do nas za pomocą komendy tell. Wciśniecie tej ikony automatycznie sprawia, iż wszystko co wpiszemy w linii komend wysyłane jest tylko do wybranej osoby. Ostatnia ikona (Auto Set Talker) pozwala na wprowadzenie trybu automatycznego ustawiania rozmówcy. Oznacza to, iż tekst wpisywany w linii komend wysyłany będzie do ostatnio zaznaczonej w oknie zestawień osoby lub do osoby, która jako ostatnia komunikowała się z nami za pomocą komendy tell. Okno zestawień (List Window) W zależności od serwera z którym się łączymy okno zestawień może wyglądać nieco inaczej (różnice są kosmetyczne) i różna także być może ilość lub rodzaj otrzymywanych informacji. Zacznijmy od przyjrzenia się oknu serwera WING (zakładka User): W górnej części okna znajdują się nagłówki: Name: nazwa gracza Rank: jego siła gry Idle: czas przez jaki gracz nie wykonała żadnej czynności Win: ilość wygranych gier Loss: ilość przegranych gier Observe: numer gry, którą gracz ewentualnie obserwuje Play: numer gry, w której gracz uczestniczy Status: X- nie przyjmuje zaproszenia do gry, !- szuka chętnego do gry, 9 - gracz akceptuje gry na maksimum 9 handicapach Language: J - japoński, E - angielski Country: kraj, z którego gracz pochodzi według adresu e-mail Info: informacje dodatkowe o graczu W lewym dolnym rogu wyświetlana jest informacja szczegółowa o graczu. Informację szczegółową uzyskujemy po zaznaczeniu danego gracza i kliknięciu prawym klawiszem myszki. Pojawi się menu z którego wybieramy stats. Ciąg 'o' (wygrana) i 'x' (przegrana) informujący o rezultatach ostatnich gier dostępny jest tylko na serwerze WING Inne zakładki: Who - wyświetla listę graczy wybranych za pomocą komendy who Games - wyświetla rozgrywane gry Result - wyniki wybranego gracza lub lista wyników ostatnio zakończonych gier Bud - lista osób (znajomych lub osób nie lubianych) Zaproszenie do gry Wszystkie podstawowe operacje dostępne są za pomocą menu pojawiającego się po kliknięciu prawego klawisza myszy. W tym także zaproszenie do gry. Przed wysłaniem zaproszenia do gry w dobrym tonie jest nawiązanie rozmowy i sprawdzenie czy gracz, do którego wysłać chcemy zaproszenie ma ochotę na grę. Na serwerze IGS jest to niestety zwyczaj zanikający. W niektórych przypadkach brak odpowiedzi oznaczać może jedynie, iż dana osoba nie posługuje się językiem angielskim. W takim przypadku po prostu sprawdzamy czy przypadkiem nie ma zablokowanej możliwości zaproszenia go do gry (znak X w polu Status) i jeśli tak nie jest to wybieramy go z listy klikamy na niego prawym klawiszem i wybieramy Match z menu: Pojawi się okno: Opponent : osoba, którą zapraszamy do gry You are: kolor jakim chcemy grać (black: czarny, white: biały) Boadr size: rozmiar planszy (do wyboru 9, 13, 19) Time: podstawowy czas gry Gdy z kolei ktos zaprosi nas do gry pojawi się okno: Byo yomi: czas w jakim musimy wykonać każde następne 24 ruchy (przekroczenie tego czasu powoduje przegraną przez czas). Z lewej strony pojawiają osoby, które zapraszają nas do gry. Po prawej stronie mamy: Accept: akceptujemy ofertę gry Decline: odmowa zaproszenia do gry Cancel: zamknięcie okna Stats: informacja o graczu zaznaczonym w lewej części okna Results: informacja o grach osoby zaznaczonej w lewej części okna Stored: informacja o grach, które nie zostały zakończone przez osobę z lewej części okna. (jeśli jest to spora ilośc np. pow 4 oznaczać to może, iż osoba ta ma w zwyczaju przerywanie gry, którą przegrywa i nie pozwolenie na jej podliczenie - sugeruję nie grać z takimi osobami). Poniżej znajdują się zakładki, otwarcie których pozwala na dostęp do informacji uzyskanych za pomocą powyższych poleceń. Okno gry Okno gry poza oczywiście planszą, posiada część informacyjną (prawa strona wyżej) i okno terminala (poniżej). Zakładki części informacyjnej pozwalają na wgląd we wszystkie informacje (All) oraz tylko na podgląd zegara (Clocks). Dostępne informacje to: Black: Gracz grający czarnymi White: Gracz grający białymi Black Time: Czas pozostający w dyspozycji Czarnych White Time: Czas pozostający w dyspozycji Białych Elapsed Time: Łączny czas gry Captured: Ilość jeńców (B- czarnych W białych) Move#: Numer ruchu Komi: Komi z jakim rozgrywana jest partia Handicap: Handicap na jakim rozgrywana jest partia Okno terminala ma dwie zakładki. Wybranie zakładki All daje nam normalne funkcje terminala, wybór zakładki Say powoduje, iż to co wpiszemy w linii komend (bez konieczności wpisywania tell lub znaku '.') przekazane zostanie przeciwnikowi tak, iż pozostali użytkownicy serwera nie będą tego widzieć. Opis pasków narzędzi:
| ||||||
index/ gra w internecie/ rejestracja/ serwery/ etykieta/ |