![]() | ![]() |
index/ gra w internecie/ rejestracja/ serwery/ etykieta/ | ||||||
WinIGC - obsługa programuObsługa programu odbywa się z poziomu trzech okien: terminala (Terminal), zestawień (List Window) i gry (Board Window). Większość czynności dostępna jest poprzez paski nażędzi, tak, iż nie musimy wpisywać komend z okna terminala. Okno terminal: Korzystając z okna terminal pamiętać należy, iż wszystkie komendy i nazwy uwzględniają wielkość liter. Dlatego też gracz Slawek to zupełnie ktoś inny niż gracz slawek a komenda Register nie zostanie przyjęta (powinno być : register). ![]() Okno terminala składa się z kilku części. Największa z nich to obszar, w którym wyświetlane są komunikaty i informacje z serwera, nazwijmy go po prostu oknem terminala. Poniżej mamy do wyboru dwie zakładki: All i Talks. Wybranie zakładki All powoduje, iż w oknie terminala wyświetlane będą wszystkie informacje. Wybór zakładki Talks powoduje, iż w oknie terminala pojawiać się będą tylko informacje wygenerowane przez innych użytkowników za pomocą komend Tell i Shout. Poniżej mamy trzy ikony sterujące dla odmiany sposobem wprowadzania danych na serwer: Pierwsza ikona (Send Command) włącza podstawowy tryb terminala. W trybie tym wysyłamy komendy pozwalające na zmianę ustawień, rozmowy, obsługę poczty wewnętrznej itp. Z tego poziomu możemy uzyskać dostęp do wszystkich funkcji serwera za pomocą odpowiednich komend. Druga ikona (Shouts) wysyła wszystko co wpiszemy w linii komend jako treść widoczną w oknie terminala dla wszystkich użytkowników. Trzecia ikona pozwala na otwarcie rozwijanej listy jak poniżej: ![]() Na liście tej znajdować się będą wszyscy gracze zaznaczeni przez nas wcześniej w oknie zestawień oraz ci, którzy zwrócili się do nas za pomocą komendy tell. Wciśniecie tej ikony automatycznie sprawia, iż wszystko co wpiszemy w linii komend wysyłane jest tylko do wybranej osoby. Ostatnia ikona (Auto Set Talker) pozwala na wprowadzenie trybu automatycznego ustawiania rozmówcy. Oznacza to, iż tekst wpisywany w linii komend wysyłany będzie do ostatnio zaznaczonej w oknie zestawień osoby lub do osoby, która jako ostatnia komunikowała się z nami za pomocą komendy tell. Okno zestawień (List Window) W zależności od serwera z którym się łączymy okno zestawień może wyglądać nieco inaczej (różnice są kosmetyczne) i różna także być może ilość lub rodzaj otrzymywanych informacji. Zacznijmy od przyjrzenia się oknu serwera WING (zakładka User): ![]() W górnej części okna znajdują się nagłówki: Name: nazwa gracza Rank: jego siła gry Idle: czas przez jaki gracz nie wykonała żadnej czynności Win: ilość wygranych gier Loss: ilość przegranych gier Observe: numer gry, którą gracz ewentualnie obserwuje Play: numer gry, w której gracz uczestniczy Status: X- nie przyjmuje zaproszenia do gry, !- szuka chętnego do gry, 9 - gracz akceptuje gry na maksimum 9 handicapach Language: J - japoński, E - angielski Country: kraj, z którego gracz pochodzi według adresu e-mail Info: informacje dodatkowe o graczu W lewym dolnym rogu wyświetlana jest informacja szczegółowa o graczu. Informację szczegółową uzyskujemy po zaznaczeniu danego gracza i kliknięciu prawym klawiszem myszki. Pojawi się menu z którego wybieramy stats. Ciąg 'o' (wygrana) i 'x' (przegrana) informujący o rezultatach ostatnich gier dostępny jest tylko na serwerze WING ![]() Inne zakładki: Who - wyświetla listę graczy wybranych za pomocą komendy who Games - wyświetla rozgrywane gry Result - wyniki wybranego gracza lub lista wyników ostatnio zakończonych gier Bud - lista osób (znajomych lub osób nie lubianych) Zaproszenie do gry Wszystkie podstawowe operacje dostępne są za pomocą menu pojawiającego się po kliknięciu prawego klawisza myszy. W tym także zaproszenie do gry. Przed wysłaniem zaproszenia do gry w dobrym tonie jest nawiązanie rozmowy i sprawdzenie czy gracz, do którego wysłać chcemy zaproszenie ma ochotę na grę. Na serwerze IGS jest to niestety zwyczaj zanikający. W niektórych przypadkach brak odpowiedzi oznaczać może jedynie, iż dana osoba nie posługuje się językiem angielskim. W takim przypadku po prostu sprawdzamy czy przypadkiem nie ma zablokowanej możliwości zaproszenia go do gry (znak X w polu Status) i jeśli tak nie jest to wybieramy go z listy klikamy na niego prawym klawiszem i wybieramy Match z menu: ![]() Pojawi się okno: ![]() Opponent : osoba, którą zapraszamy do gry You are: kolor jakim chcemy grać (black: czarny, white: biały) Boadr size: rozmiar planszy (do wyboru 9, 13, 19) Time: podstawowy czas gry Gdy z kolei ktos zaprosi nas do gry pojawi się okno: ![]() Byo yomi: czas w jakim musimy wykonać każde następne 24 ruchy (przekroczenie tego czasu powoduje przegraną przez czas). Z lewej strony pojawiają osoby, które zapraszają nas do gry. Po prawej stronie mamy: Accept: akceptujemy ofertę gry Decline: odmowa zaproszenia do gry Cancel: zamknięcie okna Stats: informacja o graczu zaznaczonym w lewej części okna Results: informacja o grach osoby zaznaczonej w lewej części okna Stored: informacja o grach, które nie zostały zakończone przez osobę z lewej części okna. (jeśli jest to spora ilośc np. pow 4 oznaczać to może, iż osoba ta ma w zwyczaju przerywanie gry, którą przegrywa i nie pozwolenie na jej podliczenie - sugeruję nie grać z takimi osobami). Poniżej znajdują się zakładki, otwarcie których pozwala na dostęp do informacji uzyskanych za pomocą powyższych poleceń. Okno gry ![]() Okno gry poza oczywiście planszą, posiada część informacyjną (prawa strona wyżej) i okno terminala (poniżej). Zakładki części informacyjnej pozwalają na wgląd we wszystkie informacje (All) oraz tylko na podgląd zegara (Clocks). Dostępne informacje to: Black: Gracz grający czarnymi White: Gracz grający białymi Black Time: Czas pozostający w dyspozycji Czarnych White Time: Czas pozostający w dyspozycji Białych Elapsed Time: Łączny czas gry Captured: Ilość jeńców (B- czarnych W białych) Move#: Numer ruchu Komi: Komi z jakim rozgrywana jest partia Handicap: Handicap na jakim rozgrywana jest partia Okno terminala ma dwie zakładki. Wybranie zakładki All daje nam normalne funkcje terminala, wybór zakładki Say powoduje, iż to co wpiszemy w linii komend (bez konieczności wpisywania tell lub znaku '.') przekazane zostanie przeciwnikowi tak, iż pozostali użytkownicy serwera nie będą tego widzieć. Opis pasków narzędzi:
| ||||||
index/ gra w internecie/ rejestracja/ serwery/ etykieta/ |